Att synas på webben

 

Internet idag vimlar av olika hemsidor och webbplatser, både de som tillhör privatpersoner och de som används av företag. Att synas här blir därmed alltmer en utmaning, särskilt när man har en egen webbplats med ungefär samma innehåll som många andra. Med andra ord är det svårt att skilja sig från mängden och det gäller då i allt större utsträckning att göra sidan tillräckligt intressant för att besökare ska komma tillbaka till den. Den första utmaningen handlar dock om att överhuvudtaget få besökare att hitta dit. Här handlar det om att få Google att gilla din webbplats, genom effektiv användningar av SEO, eller sökmotoroptimering.

I grund och botten handlar det om att hamna högt på träfflistan när en användare skriver in ett visst sökord i Google. Om du som företager exempelvis säljer barnvagnar, så vill du självklart hamna allra först när någon söker på just ordet ”barnvagnar”. Det är en enorm konkurrensfördel idag, i synnerhet eftersom människor i allt större utsträckning använder nätet för att söka information – och för att shoppa. Självklart finns det en rad olika verktyg att använda här. Ett av dessa kallas Google Analytics och här kan du undersöka hur mycket ett specifikt sökord används i förhållande till andra sökord.

För den som är helt ny på det här med SEO, så rekommenderas att man hyr sin webbplats av ett företag som är duktiga på detta. Webbplatsen är då sökoptimerad som standard i och med de administratörsverktyg som finns. Jobbet för dig blir att på avsedd plats lägga in de sökord som du vill använda. Du behöver alltså inte kunna något HTML-programmering, utan enbart använda färdiga formulär. Har du ett produktföretag kan du alltså använda vissa sökord för varje produkt du lagt ut på webbplatsen, både vad gäller text och de bilder du väljer att visa. Man kan också göra likadant för eventuella varugrupper. Det är bra att få med samma sökord många gånger, då det indexeras och rankas av Google.

Du behöver förstås också ha en webbplats med en snygg och fungerande design, så att det är lätt att hitta det som dina besökare letar efter – samt att så gott det går säkerställa att de kommer tillbaka. Tänk på att använda en bra mix av text och bilder och att inte ha för mycket text på första sidan.