Så förändrar IT vår konsumtion

En av de oändliga möjligheter som utbredningen av IT i vårt samhälle har gett oss är näthandeln, det vill säga möjligheten att köpa och konsumera saker via nätet. Rapporter visar år efter år att e-handeln växer i rekordfart, och tar över en allt större andel från de fysiska butikerna – en trend som har pågått under de senaste fem åren eller mer. En stor anledning till att e-handeln hela tiden växer sig starkare är naturligtvis att priserna oftast är lägre i webbutiker. Dessutom finns sidor som Kampanjjakten, där man kan hitta rabattkoder till en mängd olika nätbutiker, vilket gör att priserna blir ännu bättre. Eftersom konsumenter kan hitta både dessa rabatter och själva butikerna med bara några klick, är det naturligt att kombinationen av lägre priser och bekvämlighet leder till en högre grad av konsumtion.

Något som har förändrats under de fem år som e-handeln har växt är att allt fler varukategorier växer sig starka inom e-handeln. Till en början handlade det framförallt om elektronik och böcker, men numera köper vi även leksaker, kläder och skönhetsprodukter på nätet, för att bara nämna ett fåtal produktkategorier. Den kategori som har växt allra mest inom e-handeln de senaste två åren är dock matvaror. Både rena e-butiker, som bara bedriver försäljning via nätet, och de fysiska matbutiker som även har en webbutik, har tagit över en allt större del av marknaden från de traditionella matbutikerna.

Om utvecklingen fortsätter som den gör ser experterna en framtid där butikernas roll förändras helt och hållet. Istället för att bli en plats där man konsumerar, kommer butikerna i denna version av framtiden snarare att fungera som ett skyltfönster, provrum, uthämtningsställe och servicestation för e-butikerna – ett slags komplement, med andra ord.