Oavsett om det handlar om ett stort eller ett litet företag har de en sak gemensamt: de är i behov av en IT-lösning. Denna lösning ser förstås olika ut beroende på vad verksamheten har för behov och hur många som arbetar där, men en viss utrustning som grund behövs alltid. Det är alltför lätt för nyföretagaren att bortse från bolagets IT-behov i början; det är helt enkelt så mycket annat som måste falla på plats. Dock får man inte glömma att IT handlar om verktyg som behövs i det dagliga arbetet och till en rad olika arbetsuppgifter.
Faktiskt oavsett vilken bransch bolaget befinner sig i, har man mer eller mindre ett behov av en IT-lösning. I sin grundform behövs det som en kontaktbas mot både mot kunder och leverantörer, i form av mail och kanske till och med olika chattfunktioner som sköts online. Har man exempelvis kunder eller leverantörer utomlands, är det mycket kostnadseffektivt att använda sig av Skype istället för dyra telefonsamtal. Man behöver också verktyg i form av ordbehandling, kalkylprogram för olika ekonomiska tillämpningar samt kanske till och med en enklare (eller mer komplicerad) hanterare för databaser. Samtliga dessa verktyg, och mer än så, finns tillgängliga i form av olika Officepaket. Vill man inte betala för Microsofts variant finns det en rad olika “gratisversioner idag som är fullt kompatibla med både Word, Excel och Access.
Låt oss dock konstatera att du till att börja med är i behov av en dator. Det kan antingen vara en PC eller en Mac, i stationär form eller som laptop. Det finns också de som klarar sig fint på att använda enbart en surfplatta (dessa går att komplettera med tangentbord). På din enhet kan du sedan installera alla de programvaror eller appar som du behöver använda dig av. Som redan nämnts finns en hel del att få tag på gratis, medan andra kräver att du betalar för en licens.
För att kunna kommunicera med omvärlden behöver du förstås också Internet, det vill säga ett abonnemang på en bredbandstjänst. Med tjänsten medföljer oftast en router, som används till att kommunicera trådlöst med din dator eller surfplatta. Något du inte ska glömma är en backupenhet för dina filer. Detta löser du antingen via en prenumeration på en molntjänst, där du lagrar filer på en server på annan plats, eller genom att ha en egen lagring i nätverket i form av exempelvis en NAS (som du kan komma åt när du är ute och reser).
Kringutrustning som du behöver när du har eget företag är en skrivare. Satsa på en modell som har skanner och kopiator inbyggd, så klarar du dig långt. Det skadar heller inte om skrivaren är trådlös, så att du kan skriva ut var än i fastigheten du befinner dig.