Vad är ett SEO-verktyg? När jag säger SEO-verktyg så syftar jag på en onlinetjänst som låter dig genomföra nyckelordsresearch och olika typer av hemsidesanalyser.
Om du driver någon typ av hemsida med ambition att få många besökare kan ett SEO-verktyg göra stor nytta. Med ett SEO-verktyg kan du till exempel se hur ungefär hur många sökningar per månad som görs för en specifik sökterm. Du kan också få förslag på alternativa söktermer.
Använd som inspirationskälla för nya inlägg
Ett SEO-verktyg kan även användas som inspirationskälla. Du kan söka på breda söktermer som anknyter till ämnesområdet för din hemsida och hitta uppslag bland de alternativa sökorden. Om du exempelvis driver en blogg som handlar om “mode” och söker på det i ett SEO-verktyg så får du upp en hel lista med sökord som anknyter till den ursprungliga termen.
Ett exempel på ett SEO-verktyg är Wincher som låter dig göra sökordsanalyser, se vilken position din hemsida har i sökresultaten för specifika söktermer och mycket annat.
Det kanske mest användbara av allt är att SEO-verktyg, inklusive Wincher, gör en uppskattning av hur svårt det är att ranka på en viss sökterm. Du kan med andra ord se ungefär hur stor arbetsinsats som krävs för ett visst inlägg för att du ska kunna hamna i en hög position i Googles sökresultat.
Få koll på dina konkurrenter
Att göra nyckelordsresearch är dock bara en grej du kan göra med ett SEO-verktyg. Ett annat stort användningsområde är att du kan få bättre koll på dina konkurrenter. Du kan till exempel se alla sökord som de rankar för, och hur högt upp de rankar.
När du kombinerar alla möjligheterna i ett bra SEO-verktyg får du perfekta förutsättningar för att lägga upp en strategi för din egen hemsida. Använd det som inspirationskälla, och se hur långt du har kvar för att nå samma nivå som konkurrenten.